La Unitat de patologia benigna està dedicada a l’atenció de pacients amb endometriosi, i consisteix en una consulta monogràfica amb especialistes en la patologia al Centre Güell i una unitat funcional interdisciplinària a l'Hospital Universitari Josep Trueta, de referència a la Regió Sanitària de Girona, per tractar els casos més complexos.
La consulta específica de l’ASSIR (Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva) del Gironès-Pla de l’Estany, situada al Centre d’Especialitats Güell, està formada per un equip de professionals especialistes en endometriosi: tres ginecòlogues, dues llevadores i una psicòloga.
D’altra banda, la Unitat Funcional d’Endometriosi del Trueta tracta els casos més complexos i que requereixen un abordatge quirúrgic. Aquesta Unitat és de referència a la Regió Sanitària de Girona. Compta amb el mateix equip ginecològic, a més del suport d’altres especialistes (com ara professionals de cirurgia coloproctològica, urologia, radiologia, de la Unitat del Dolor i de cirurgia toràcica,...) i d’especialistes en reproducció assistida per als casos en què hi ha vinculada una esterilitat.
El model d’atenció a les pacients amb endometriosi implantat a Girona té tres nivells d’atenció per a les pacients amb endometriosi:
- Nivell I. Correspon a l’assistència que reben les pacients amb símptomes d’endometriosi a l’atenció primària. Un dels objectius del model és diagnosticar la malaltia tan aviat com sigui possible. És per aquest motiu que es potencia la formació entre els professionals de medicina familiar i comunitària, per tal que ajudin en la identificació dels possibles casos i que els derivin a l’equip especialitzat en endometriosi de l’ASSIR.
- Nivell II. Correspon a l’atenció que reben aquestes pacients, un cop derivades a l’ASSIR Güell, on són ateses a la Consulta Monogràfica d’Endometriosi.
- Nivell III. Correspon a l’atenció a la Unitat Funcional d’Endometriosi de l’Hospital Universitari Josep Trueta, ja sigui per una derivació des de la Consulta Monogràfica d’Endometriosi, des dels hospitals comarcals o des d’altres especialitats del mateix Hospital Trueta.
L’endometriosi és una malaltia inflamatòria dependent dels estrògens, d’origen desconegut. Es defineix com la implantació i el creixement benignes de teixit endometrial fora de la cavitat uterina. Les localitzacions afectades més freqüentment són el peritoneu pelvià i els ovaris, encara que de vegades poden trobar-se lesions en moltes altres parts del cos, sobretot a la regió pelviana, com ara el budell o la bufeta urinària. En casos molt excepcionals pot afectar altres localitzacions no abdominals, com el cervell o els pulmons, entre d’altres. Aquest teixit ectòpic té dependència hormonal del cicle menstrual i es produeix sagnat i el despreniment d’aquest teixit durant la menstruació. El teixit de l’endometri té capacitat per créixer, infiltrar i, fins i tot, estendre’s de forma similar al teixit tumoral, però la seva transformació maligna és molt infreqüent.
Tractaments
Els tractaments mèdics i/o quirúrgics poden millorar el dolor, principal símptoma de la malaltia, i, en conseqüència, millorar la qualitat de vida de les dones que pateixen endometriosi. També comptem amb el suport d'especialistes en cirurgia coloproctològica, urologia, radiologia, de la Unitat del Dolor i de cirurgia toràcica, per casos més complexos que necessitin un abordatge més extens.
A la nostra unitat apostem per la cirurgia laparoscòpica o mínimament invasiva, que consisteix en realitzar intervencions amb petites cicatrius abdominals, amb menor estada hospitalaria, millor recuperació post-quirúrgica i menor risc de complicacions. En alguns casos concrets, s'ha de realitzar una laparotomia, que consisteix en obrir l'abdomen de la manera "tradicional".
Infertilitat i criopreservació d’ovòcits
La infertilitat és un símptoma freqüent en la endometriosis i per això realitzem un abordatge integral d'aquest casos, coordinant els tractaments de fertilitat amb els tractaments quirúrgics, en el cas que fos necessari, i oferim la possibilitat de criopreservació d'ovòcits en alguns casos concrets.